Kosmetyki naturalne

Przemysł kosmetyków naturalnych

Posted by

Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów, dotyczącej składu kosmetyków, coraz większą popularnością cieszą się kosmetyki naturalne. Już nie tylko patrzymy czy tanio, ale zaczynamy patrzeć w kategorii czy to jest dla mnie zdrowe? Czy nie zawiera dużo składników chemicznych? Tak naprawdę, zmiana naszego podejścia napędza przemysł kosmetyków naturalnych, co zaczyna być widoczne w drogeriach i sklepach internetowych.

Kto kupuje kosmetyki naturalne?

Jeszcze do pewnego czasu, kosmetyki naturalne były głównie kupowane przez osoby zamożne, które mogły sobie „pozwolić” na lepsze produkty. W ostatnich latach, trend oraz rynek się zmienił. Coraz więcej osób mniej zamożnych, inwestuje w naturalne dobro, chcąc dbać o swoje zdrowie oraz wygląd. Zresztą, to tylko przekonanie, że na naturalne kosmetyki trzeba wydawać miliony. Można znaleźć firmy, które produkują z naturalnych surowców, w przystępnej cenie.

Bądź eko

Kult zdrowego stylu życia, bycia eko i fit, z każdym rokiem zyskuje na popularności. Prawdziwe oblężenie przeżywają siłownie, kateringi dietetyczne i wszystko co naturalne, w tym także kosmetyki. Konsumenci sprawdzają składy na opakowaniach, czytają jak chemiczne substancje wpływają na zdrowie i środowisko naturalne. Bo bycie eko, to nie tylko dbanie o siebie, ale tez o środowisko, w którym się żyje.

Konsument LOHAS

Nazwa LOHAS to akronim od angielskiego wyrażenia: ” Lifestyle of Health and Sustainability” oznaczającego prowadzenie zdrowego i zrównoważonego trybu życia. Jest to ruch społeczny, który zrzesza osoby, żyjące ideą zdrowego, odpowiedzialnego i świadomego bytu. Dla tego typu konsumentów, przy podejmowaniu decyzji zakupowej, jednym z najważniejszych wyznaczników, jest odpowiedzialna konsumpcja.

Polski rynek kosmetyków naturalnych

Od jakiegoś czasu rynek kosmetyczny w Polsce przeżywa prawdziwą rewolucję. Ogromne zainteresowanie, jest podyktowane głównie wracającym do łask trendem „slow life” czyli chęcią prowadzenia wolniejszego i zdrowszego trybu życia. To taki powrót do natury i wszystkiego, co się z tym wiąże, a współcześni konsumenci, właśnie takowych kosmetyków potrzebują. Na rynku można spotkać wiele firm oraz sklepów internetowych, oferujących kosmetyki naturalne.

kosmetyki naturalne, makijaż, pielęgnacja
Źródło: pixabay.com

Perspektywa wzrostu

Wydawać by się mogło, że rynek kosmetyków jest bardzo nasycony i nie ma co się spodziewać wysokiego wzrostu wartości. Nic bardziej mylnego! Eksperci podają, że do roku 2023, wartość rynku ma wzrastać od 4% do 7% rocznie. Co ciekawe, każdego roku Polacy wydają coraz więcej pieniędzy na kosmetyki i tak np. w 2002r wartość polskiego rynku kosmetycznego wynosiła 9 mld zł, tak w 2016 już 16 mld zł.

Certyfikat ważna rzecz

Żeby przemysł kosmetyków naturalnych miał sens, trzeba dbać o jakość produkowanych kosmetyków. O to dba NATURE – czyli Stowarzyszenie Kosmetyków Naturalnych i Organicznych, które przyznaje jeden z trzech poziomów certyfikacji w 13 kategoriach produktowych. Aby dostać logo, przynajmniej 75% produktów danej marki musi być certyfikowane. W Europie zostało wypracowane porozumienie COSMOS, pomiędzy jednostkami certyfikującymi, takimi jak:

  • Soil Association,
  • BDIH,
  • Ecocert,
  • Cosmebio,
  • ICEA.

Budowanie wizerunku marki

W przemyśle kosmetycznym, niesamowicie ważne jest skuteczne budowanie marki. Reklama i marketing, stanowią podstawę w rynkowej walce o konsumenta, dlatego każda marka, chcąc osiągnąć sukces, musi w niego inwestować. Dzięki temu jest w stanie dotrzeć do dużej ilości odbiorców, przekonać ich o swojej jakości, wiarygodności i rzetelności, tym bardziej, jeśli posiada logo. Warto również zainwestować w badania respondentów, które dadzą obraz, jakie emocje ona wywołuje.

Rynki zagraniczne

Odkąd polski przemysł kosmetyczny zaczął przeżywać okres rozkwitu, bardzo ważny stał się aspekt ekspansji naszych produktów na rynki zagraniczne. Tak duży rozwój, był możliwy przede wszystkim dzięki wejściu Polski do Unii Europejskiej. Wtedy też handel stał się o wiele łatwiejszy. Ta sama sytuacja była z Kanadą. W 2017 r. została podpisana umowa o wolnym handlu, która zniosła cła między innymi na kosmetyki. Co ciekawe, według raportu GUS, wartość eksportu kosmetyków w 2016 r wynosiła 7,85 mld zł w Unii Europejskiej, 1,34 mln zł w Rosji, 0,38 mld zł na Ukrainie.

Polski przemysł kosmetyków, także tych naturalnych ma niesamowicie duży potencjał rozwojowy. Warto go wykorzystać i podbijać świat!

 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.